1950-talet - Storhetstiden

50-talet blev Hitchcocks mest produktiva period. Inte nog med att han regisserade 11 långfilmer. Han producerade dessutom en hel TV-serier, Alfred Hitchcock presenterar. Serien bestod av totalt 268 små 55 minuter långa berättelser som skrämde upp en hel generation TV-tittare hemma i sofforna. Alfred Hitchcock presenterar har senare också nyproducerats med andra regissörer. Dock inte på långt när så dramatiskt som när mästaren själv regisserade och producerade själva avsnitten. Men man valde ändå att bibehålla Hitchcocks gamla svart/vita inledningar.

 

Under 50-talet blev det totalt 4 långfilmer med filmbolaget Warner Bros för Hitchcocks del. Rampfeber, Främlingar på tåg, Jag bekänner och Slå nollan till polisen. Efter de filmerna blev Hitchcocks nya arbetsgivare nu istället Paramount Pictures. Hans första film med sitt nya filmbolag var Fönstret åt gården som än idag klassas som en av filmhistoriens bästa filmer. Ideén med att låta James Stewart spela rollen som den rullstolsbundne pressfotografen som bara har sin bakgård som utsikt blev en stor framgång för Hitchcock. Idéen med att likna bakgården och dess lägenheter och människor med ett dockhus där Hitchcock själv kunde styra sina dockor var magnifik. Det här var Hitchcocks andra film, av totalt tre, med sin favoritskådespelerska Grace Kelly i huvudrollen. Hitchcock formligen avgudare henne och ville även anlita henne i filmer senare under hans karriär. Men hennes äktenskap men Furst Rainer av Monaco satte stopp för hennes fortsatta filmkarriär. Hitchcock fick efter den andra filmen med Grace Kelly som "leading Lady", Ta fast tjuven, försöka att hitta en ny blond stjärna till sina filmer. Och visst lyckades han med det.

 

Framgångarna fortsatte för Hitchcock både på bioduken och i TV-apparaterna. Han var nu en mycket rik och framgångsrik man bosatt i en ganska anspråkslös enplansvilla i i Bel Air i Hollywood. Trots att Hitchcock och hans familj trivdes utmärkt i Bel Air så gjorde de ofta utflykter till deras favoritstad San Francisco. Det var också där som Hitchcock valde att spela in sin kanske mest personliga och omdebatterade film, Studie i brott, 1958. Filmen blev ingen omedelbar succé. Men tack vare den franske "nyavågenregissören", Francios Truffaut och hans regissörskollegor under denna tiden, så blev Hitchcock inte enbart klassad som en dollarregissör (vilket många villa ha honom till att vara). Truffaut menade att Hitchcock minsann var en mycket stor konstnär. Något som kom fram ännu mer i den mycket spektakulära intervjun som Truffaut gjorde med Hitchcock några år senare. Hitchcocks sista film under 50-talet blev I sista minuten. Även det en stor framgång för honom. 50-talet blev alltså ett mycket framgångsrikt årtionde för Hitchcock där han verkligen fick tillfälle att briljera med sitt enorma filmiska kunnande. Hans filmer hade i och för sig en mycket hög teknisk kvalitet redan tidigare. Men under 50-talet var det påfallande hur hög kvalitet hans filmer höll rent tekniskt.

 

Även regimässigt låg Hitchcock långt före sina konkurrenter. Att lyckas bibehålla en sådan tät och intensiv spänning som råder på en vanlig tidstypisk amerikansk bakgård i filmen Fönstret åt gården under 1 timme och 51 minuter tyder på klass. Att låta Cary Grant bli jagad av ett flygplan mitt ute i en öken helt ljudlöst, förutom ljudet av ett flygplan, är genialiskt. Gång efter annan skapade Hitchcock de här redan klassiska scenerna i sina filmer. Kopierade gång efter annan av andra regissörer i betydligt ynkligare och plattare plagiat.

Främlingar på tåg var en av Hitchcock lyckade tidiga filmer under 50-talet
James Stewart och Grace Kelly i Fönstret åt gården
Cary Grant i en klassisk scen ur I sista minuten