1940-talet - Prövande men framgångsrikt

Efter en rad lyckade filmer hemma i England lät inte den stora framgången i Hollywood vänta på sig. 1940 kom filmatiseringen av Daphne du Mauriers bok Rebecca. Hans första film i sitt nya hemland blev en stor framgång för Hitchcock. Filmen drog fulla hus och belönades med en Oscars. Priset tog dock demonproducenten på den tiden, David O Selznick, med sig hem och Hitchcock blev utan statyett trots att Rebecca också var nominerad i en mängd andra klasser detta år. Filmen var ingen typisk Hitchcockfilm med kriminalinslag i. Men den täta och suggestiva stämningen som Hitchcock var mästare i att bygga upp fanns där. Ett mästerverk!

 

Men Hitchcocks samarbete med sin nya producent och kollega David O Selznick och hans filmbolag Selznick production skulle komma att visa sig bli problematiskt. Redan innan inspelningen av Rebecca uppstod en spricka mellan Hitchcock och O Selznick. Bråket gällde vem som skulle spela den kvinnliga huvudrollen i filmen. O Selznick, som var förälskad i Joan Fontaine, krävde att hon skulle få rollen. Hitchcock vägrade men var tillslut tvungen att ge med sig och låta Fontaine få spela den unga Mrs De Winter. Hitchcock som ju redan blivit snuvad på sin Oscarsstatyett kände sig nu trängd och insåg för första gången vilken makt en producent kan ha över hur en film ska se ut i slutändan. Bitter över O Selznicks sätt att bemöta sin regissör på ville Hitchcock nu lämna O Selznick och hans bolag för att få göra film på sitt eget sätt. O Selznick vägrade att släppa sin guldkalv som han ju hade ett sjuårigt kontrakt med. Men han gick med på att låta hyra ut honom till andra filmbolag.

 

Hitchcocks nästa film, Utrikeskorrespondenten, gjorde han därför i samarbete med filmbolaget United Artist. Filmen gick bra och publiken strömmade på nytt till biograferna för att se den. Hitchcock hade nu bevisat för O Selznick att han kunde göra film utan att producenterna lade sig i allt för mycket. Det var också under 40-talet som Ingrid Bergman, den tidens stora stjärna, medverkade i 3 av Hitchcocks verk. Trollbunden (1945), Notorious (1946) och Under Capricorn (1949). Mest sevärd av de tre filmerna är utan tvekan Notorious som än idag klassas som en av Hitchcocks mest betydande filmer. Det är många som menar att Hitchcock här skulle fått sin första egna Oscars. En film som absolut inte får glömmas bort under detta årtionde är Skuggan av ett tvivel som hör till Hitchcocks starkaste och mest välgjorda filmer. Hitchcocks sista film innan han var helt fri från David O Selznick blev The Paradine case. Efter den, 1947, var han en fri man, fri att göra vad han ville av sin karriär.

 

Hitchcock som nu ville stå på helt egna ben valde att tillsammans med Sidney Bernstein bilda ett helt oberoende och eget filmbolag, Transatlantic Pictures. Nu skulle han visa för världen vad han kunde göra på egen hand. Den första filmen med det ny bolaget var Repet. Ett experiment där hela filmen filmades som en enda tagning uppdelade på 10 minuter långa sekvenser. Dåtidens teknik klarade nämligen inte av mer än att filma 10 minuter i taget innan det var dags att byta filmrulle i kameran. Tekniken visade sig vara dyr eftersom man var tvungen att kassera varje filmrulle där något gick snett. Men Hitchcock fick vad han bad om av Bernstein och filminspelningen fortsatte. Filmen blev en flopp och pengarna sinade i Transatlantic Pictures kassa. Den andra filmen med sitt nya bolag hette Under capricorn. Förövrigt Hitchcocks tredje film med Ingrid Bergman i den kvinnliga huvudrollen. Även där fortsatte Hitchcock att envisas med att använda sig av samma filmteknik som i Repet. Nu räckte inte pengarna längre så Hitchcock var tvungen att ge upp sin idé och även Under capricorn blev en flopp. Transatlantic Pictures gick i konkurs och Hitchcock tvingades att pånytt böja sig och skriva på för ett redan etablerat filmbolag. Filmbolaget Warner Bros blev nu hans nya arbetsgivare. 40-talet blev alltså ett prövande om än ganska framgångsrikt årtionde för Hitchcock och hans filmskapande. För hur det än var så lyckades han bäst under 40-talet då han fortfarande var kontrakterad med David O Selznick.

Hitchcocks första film i Hollywood, Rebecca
Utrikeskorrespondenten var en annan stark film av Hitchcock under 40-talet
Repet var Hitchcocks första film i färg