1920-talet - Stumfilmsåren

Hitchcock var nu mogen för att efter en tid som regiassistent själv regissera sin första film för filmbolaget Gainsborough Pictures. The Pleasure Garden hette filmen och blev Hitchcocks första film som regissör. The Pleasure Garden var ett tysk-engelskt samarbete och just hans tid i Tyskland blev en mycket betydelsefull del för hans fortsatta filmskapande. Hitchcock tog stort intryck av det visuella expressionistiska bildspråket hos filmskapare som Murnau och Lang. Det oftast stora svepande och väl markerade skuggspelet i många av hans filmer fann han i just den tyska filmen.

 

The Lodger, kom att bli det stora genombrottet för Hitchcock, trots att det var hans tredje film. De två tidigare filmerna The Pleasure Garden och The Mountain Eagle (numera försvunnen) tog varken kritikerna eller publiken till sig och de försvann snabbt från biorepetoarerna runt om i England. Även röster inom den brittiska filmindustrin var skeptiska till de två första Hitchcockfilmerna. Men Hitchcock bet ihop och ville verkligen visa vad han kunde prestera. The Lodger blev också något helt nytt. En film som innehöll bitar som senare skulle visa sig bli Hitchcocks adelsmärke. En man som blir oskyldigt anklagad för någonting han inte gjort och måste lösa problemet på egen hand. Filmen handlade om en mördare i sann "Jack the ripper anda" som härjade på Londons gator. "Snaskigt!", tyckte kritiker inom den brittiska filmvärlden. "Hur har han mage att göra något så osmakligt", sa andra. Men det skulle visa sig att Hitchcock drog det längsta strået. The Lodger var en succé och publiken strömmade till biograferna som aldrig förr. Hitchcocks första fullträff var ett faktum.

 

Efter The Lodger gjorde Hitchcock ytterligare två filmer för Gainsborough Pictures, Downhill och Easy Virture, som inte kom att bli lika betydelsefulla som The Lodger. Nu hade British International Pictures fått upp ögonen på allvar för den unge talangen och knöt honom till sig 1927. Debuten för BIP var filmen The Ring som rönte stor framgång hos biopubliken. Året innan,1926, var det dags för Hitchcock och Alma Reville att ingå äktenskap. En inte helt självklar historia för Hitchcock. Visserligen passade de exemplariskt väl ihop och älskade filmen över allt annat. Men Hitchcock var så förtvivlat rädd att fria till Alma att det tog flera år innan han tog mod till sig och "bad om hennes hand". "Den värsta pärsen i mitt liv", lär han ha sagt efteråt och faktiskt spytt av rädsla att få ett nej.

 

Hitchcock gjorde ytterligare tre filmer för BIP, The Farmers Wife, Champange och The Manxman, innan han 1929 gjorde det som många drömt om vid den här tiden. Han Spränga gränsen mellan stum - och ljudfilm och blev den förste engelske regissören att göra en film med riktig dialog i. Utpressning hette filmen som gjordes i två versioner. En version med ljud och en utan ljud. Han hade nu inte bara visat att han behärskade filmskapandet till fullo. Han hade dessutom gett publiken tal till de annars ganska torftiga textskyltarna.

Hitchcocks första succé, The Lodger
En scen från The farmers wife
Hitchcocks första ljudfilm, Blackmail (Utpressning)