1899-1919 - De tidiga åren

Alfred Hitchcock är ofta förknippad med skräckfilmer som filmer som Psycho och Fåglarna. Men vad få verkligen har insett är att han framför allt är upphovsmakaren till våra nutida thrillerfilmer. Det var Hitchcock som redan på 30-talet gav oss gastkramande polis och agentfilmer som exempelvis Mannen som visste för mycket (första versionen), De 39 stegen, Sabotage och En dam försvinner. Det var också Hitchcock som på det mest betydelsefulla sättet bröt vallen mellan stum- och ljudfilmen. Hitchcock var också en briljant tekniker och visade redan i början på sin karriär ett enormt tekniskt skickligt kunnande.

 

Hitchcock fann stor inspiration av expressionismens bildspråk, främst dess ljussättning, under sin vistelse i Tyskland i unga år. Han blandade ofta sex. spänning, skuld och humor på ett genialiskt sätt som bara en mästare behärskar. Visserligen var hans humor svart som natten bitvis, men den stora massan älskade det han producerade genom åren. Än idag kopieras det friskt ur Hitchcocks mest berömda scener av våra nutida stora regissörer och än idag kan man se hur mycket han har betytt för dagens filmskapare. För att bara nämna några viktiga bitar från Hitchcocks filmer så var han bland de första att regissera en film i färg (Repet). Hans avancerade kameraåkningar som fick jorden att försvinna under fötterna på James Stewart i Vertigo var brillianta mästerstycken av Hitchcock. Även när samme Stewart ett par år tidigare föll ut ur det berömda fönstret i filmen Fönstret åt gården fick övriga regissörer och en samlad kritikerkår att bli stumma av beundran. Duschscenen i Psycho med över 20 kameravinklar är en klassiker. Hela inspelningen av Fåglarna ett annat tekniskt bravurnummer av Hitchcock. Men mest kanske vi minns honom som en gudabenådad berättare.

 

Alfred Hitchcock föddes den 13 Augusti 1899 på High Road 517 i Leytonstone, London. Leytonstone hör till ett av på de fattigaste distrikten i East End i London och är kanske ingen plats dit turisterna vänder i första hand. Han växte upp i ett katolskt hem med en far som drev en grönsaksaffär. En intressant anekdot i det är att Hitchcock faktiskt vände tillbaka till sina hemkvarter i filmen Frenzy. Hitchcocks mor var den som höll ihop familjen och nämns av många, bl a Hitchcocks dotter Pat, vara den dominerande personen i familjen. Ett tema som Hitchcok tog upp i ett flertal av sina filmer. Kanske mest känt i Psycho. Hitchcocks far, som avled när Hitchcock bara var 15 år, använde sig ibland av minst sagt tvivelaktiga uppfostrings- metoder om man ska tro Hitchcock själv. Det kanske mest påtagliga exemplet på det var när en mycket ung Alfred Hitchcock blev inlåst i en fängelsecell för att där "lära sig av sina misstag". En historia som Hitchcock älskade att berätta. Men huruvida den verkligen är sann eller inte vet egentligen ingen annan än Hitchcock själv.

 

Hitchcock var annars vad man brukar kalla "ett snällt barn" och var oftast ensam och utan kamrater. Istället för att leka och busa så betraktade och iakttog han sin omgivning på fester eller i andra stora sammanhang. 1910 var det dags för unge Hitchcock att börja på en katolsk jesuitskola. Skolan var känd för sin ytterst stränga disciplin och även Hitchcock fick lära sig vad ett "gott kok stryk" innebar. Väl ute ur jesuitskolan var det dags för Honom att välja yrkesbana. Hans far ville att han skulle bli ingenjör och han började på en teknisk utbildning. Väl där visade sig att han hade talang för tekniska lösningar. Något som skulle komma att visa sig bli betydelsefullt i hans senare karriär som regissör. Vad som stred emot hans innersta på skolan var att han insåg tidigt att han hade en speciell talang för bild och form. Men det var inte förrän efter hans fars död 1924 som han fick möjlighet att utveckla sina konstnärliga sidor. Så småningom vände det för Unge Hitchcock. Redan 1919, 20 år gammal, var det dags för Hitchcock att bege sig in i filmens magiska värld. Hans uppgift då var att texta skyltar till stumfilmer med filmrepliker på. Snabbt steg han i graderna och var snart en meriterad regiassistent.

 

Det var också under den här tiden, det tidiga 20-talet, som han träffade sin blivande hustru, Alma Reville. Ett förhållande, och senare äktenskap, som kom att betyda allt för Hitchcocks fortsatta liv och framgång. Många har ställt sig frågan efter Hitchcocks död: Skulle han ha lyckats lika bra utan sin ständiga följeslagare, Alma Reville? Troligtvis inte. Inget manus lämnade nämligen Hitchcocks händer innan det var godkänt av Alma. Men Hitchcock ville mer än vara regiassisten. Han visade gång efter annan att han klarade av det han förutsatt sig och redan 1925 fick han regissera sin första film, The Pleasure Garden.

En ung Hitchock En ung Hitchock

Alfred Joseph Hitchcock

Född:

13 augusti 1899
517 High Road, Leytonstone, London
Död:

28 april 1980

 

Hitchcock som barn med sin far
Alma och Alfred