Olovlig kärlek (Easy Virtue)

Larita Filton (Jeans) är olycklig gift med en alkoholiserad man (Dyall). Hon förälskar sig i en konstnär som vill måla av hennes porträtt och de två inleder ett förhållande. Laritas man upptäcker deras förhållande och blir vansinnig. Ett tumult uppstår och konstnären skjuter mannen i ett melodramatiskt mord i sann Hitchcockanda. Larita döms för mordet och efter avtjänat straff träffar hon en ny man, John Whittaker (Irvine). Han friar till henne utan att veta om hennes bakgrund och de två gifter sig. Johns dominanta mor (Farebrother) misstänker att inte allt står rätt till och varnar sin son för Larita. John kastas nu mellan två läger ska han ta Laritas parti eller ska han följa sin mors och övriga familjs önskan, att skilja sig från Larita?

 

En hyfsat spännande historia som ändå visar Hitchcocks känsla för experiment och uppfinnaranda. Redan i de inledande bilderna i filmen leker Hitchcock med en rad intressanta bildsekvenser. I olovlig kärlek får också biopubliken för första gången stifta bekantskap med en dominant mor. Något som skulle visa sig bli ett relativt vanligt tema i Hitchcocks filmer. Mest berömd är ändå den dominanta modern i Psycho.

Fakta

Cameo: Hitchcock passerar förbi med en käpp Cameo: Hitchcock passerar förbi med en käpp

Drama

England

1927

Svart/vit

Stumfilm

79 min

 

Skådespelare:

Franklin Dyall .... Hennes man, M. Filton
Isabel Jeans .... Larita Filton
Ian Hunter (I) .... Konstnären
Robin Irvine .... John Whittaker
Violet Farebrother .... Hans mor
Eric Bransby Williams .... Korrespondenten
Frank Elliott (I) .... Hennes far
                        .... Hennes äldre
Dorothy Boyd .... Hennes yngre syster
Enid Stamp-Taylor .... Teknikern

 

Skriven av:

Noel Coward (teater) och Eliot Stannard (scenario)

 

Cameo:

Hitchcock går förbi en tennisbana bärande på en käpp

Spännande sekvemns ur Olovlig kärlek
Isabel Jeans sträcker på sig
Franklin Dyall och Isabel Jeans i Olovlig kärlek