Att inte nämna Bernard Herrmanns del i Hitchcocks filmer vore att synda. Många hävdar att utan Herrmanns musik i Hitchcocks filmer vore de ingenting.

 

Jag betvivlar det påståendet, men vill ändå trycka extra på betydelsen av deras samarbete och klassa Bernard Herrmann musik som genialisk. Ta bara de frenetiskt virvlande stråkarna i duschscenen i Psycho eller det förödande vackra kärlekstemat i Studie i brott. Visst ger det filmerna ytterligare en dimension. Även musiken i den senare versionen av Mannen som visste för mycket, Ugglor i mossen, Fel man, I sista minuten, Marnie och En läcka i ridån var Bernard Herrmanns verk.

 

Bernard Herrmann, föddes 29 juni 1911 i New York City. Han var en amerikansk kompositör som var mest känd för sin filmmusik. När Herrmann var ung tog hans far ofta med honom på opera. Fadern uppmuntrade honom också att börja spela fiol. Efter att ha vunnit ett kompositörpris redan när han var tretton år bestämde han sig för att satsa på musiken och började studera vid New York University och Juilliard School. Vid fyllda tjugo bildade han sin första orkester, The New Chamber Orchestra of New York. Efter att ha gjort en radiodramatisering åt Orson Welles för CBS Radio i New York, blev Hermann övertalad att göra sin första komposition av filmmusik till Citizen Kane.

 

Efter succén med Citizen Cane inledde han samarbete med Alfred Hitchcock. Han skrev filmmusiken till en lång rad av Hitchcocks filmer, som t. ex. I sista minuten, Psycho och Fåglarna . Musiken till filmen En läcka i ridån höll inte måttet enligt Universal Pictures och följden blev att Hitchcock avskedade Herrmann. Konflikten med filmbolaget och Hitchcock tog Herrmann hårt och åren efter En läcka i ridån hade han svårt att komma över trageding med Hitchcock. Sägas skall också vad gäller hans medverkan i Fåglarna var det inte musik han skrev, utan ljudarrangemangen av fågelljud var Herrmanns verk i filmen. För faktum är att Fåglarna inte innehåller någon musik alls bortsett från barnens sång i skolan innan fågelattacken mot barnen. 

 

Han fortsatte dock framgångsrikt att göra filmmusik till bland annat Fahrenheit 451 (1966), Twisted Nerve (1968) och Taxi Driver (1976). Taxi Driver blev hans sista film. Han avled av en hjärtattack på ett hotellrum i Los Angeles den 24 december 1975 .

En trött Herrmann tröttnade så småningom på Hitchcock