Hitchcocks blondiner

Tippi Hedren ur Fåglarna
Grace Kelly ur Ta fast tjuven
Kim Novak ur Studie i brott
Eva-MarieSaint ur I sista minuten
Hitchcocks första blondin, Madeleine Carrol i De 39 stegen.l Hitchcocks första blondin, Madeleine Carrol i De 39 stegen.l

Att vackra kvinnor utgör en viktig del i filmer var väl i och för sig inget nytt när Hitchcock började sin regikarriär 1925 med The Pleasure garden. Men att så markant använda sig av blondiner i de ledande rollerna som Hitchcock gjorde under hela sin karriär som regissör var något nytt. Det var heller inte självklart att han använde sig av redan etablerade stjärnor.


Hitchcock fann många av sina skådespelerskor själv och skapade en stjärna av dem. Ett typexempel på det var Tippi Hedren i Fåglarna. Det var inför inspelningen av Fåglarna som han och hustrun Alma satt och såg på TV och då fick syn på en ung blond fotomodell i en reklamfilm. Hitchcock bestämde sig direkt och lät henne provfilma för rollen som Melanie, kvinnan som kom till den lilla byn Bodega Bay och där blev anfallen av fåglar. Hedren gjorde succé och fick nytt förtroende i Hitchcocks nästa film, Marnie. Men Hitchcock hade ett komplicerat förhållande till kvinnor och stackars Tippi Hedren fick utstå mycket elände tillsammans med sin läromästare. Inte nog med att hon i samband med inspelningen av Fåglarna timme efter timme, dag efter dag attackerades av fåglar som kraxade, bet och skrek. Hon hade dessutom fullt upp med att hålla en ibland allt för närgången regissör ifrån sig. Det hela kulminerade i samband med inspelningen av Marnie då Hitchcock definitivt fick nobben och surnade till. Det hela slutade med att Alma Hitchcock fick be Hedren om ursäkt för sin mans beteende och filmen kunde till slut färdigställas. Men då hade Hitchcock redan tröttnat, vilket också märktes i filmen som bitvis är rätt matt. Men Hedren trivdes ändå så pass väl under sin tid med Hitchcock att hennes dotter, Melanie Griffith, döptes efter hennes roll i Fåglarna.

 

Den första blondinen på allvar slog igenom i en Hitchcockfilm var Madeleine Carroll i De 39 stegen. Carroll som redan var en stor stjärna provade under lite annorlunda omständigheter för rollen som Pamela. Hitchcock som var rädd för att hon skulle vara en bortskämd skådespelerska med divalater beslutade sig för att låta henne läsa ett par rader ur manuset och sedan kommentera scenen. Carroll förbyttes totalt och blev helt plötsligt en annan person. Hon föll helt in i rollen och Hitchcock blev paff. Så paff att han beslutade sig för att henne skulle han ha med i sin film. Han föll för hennes charm, kyla och skönhet och fällde några år senare sin klassiska kommentar om hur en kvinna bör vara för att hon ska upplevas som sexig. "Jag tycker sexighet bör döljas väl. Det är betydligt mer spännande att upptäcka hur sexig en kvinna är utan att behöva få det kastat på sig som Marilyn Monroe. För mig är den typen av kvinnor mer vulgära än sexiga. Jag tycker det är mer intressant om t ex en kvinna helt plötsligt gör någonting med dig i baksätet av en taxi utan att du är det minsta förberedd på det", lär han ha sagt. Carroll hade det inte lätt hon heller med Hitchcock. Första dagen under inspelningen av De 39 stegen satte han ihop henne med hjälp av handklovar tillsammans med den manlige huvudrollsinnehavaren, Robert Donat. Hitchcock låtsades sedan ha tappat bort nyckeln och de två fick vackert hänga ihop resten av dagen innan Hitchcock plötsligt "råkade" finna nyckeln. Trots den lilla episoden filmade även Carroll med Hitchcock en andra gång. Då i filmen Spioner i hälarna.

Pricilla Lane ur Sabotör. Pricilla Lane ur Sabotör.

1942 presenterade Hitchcock ännu en blondin för biopubliken. Pricilla Lane spelade den charmiga och samtidigt misstänksamma fotomodellen Patricia Martin i Sabotör. Lane hade visserligen medverkat i ett flertal hollywoodfilmer redan tidigare. Men Hitchcock fann henne så intressant att han lät henne spela "leading lady" mot Robert Cummings i något som skulle visa sig bli en förträfflig film som bjuder på både humor och spänning. Lane är utmärkt i rollen som Patricia Martin och samspelet mellan henne och Cummings strålande. Hitchcocks lansering av den unga Pricilla Lane gav henne sedemera rollen i Frank Capras klassiker Arsenik och gamla spetsar.

 

Grace Kelly var Hitchcocks stora favorit och hon medverkade i tre av hans filmer. Slå nollan till polisen, Fönstret åt gården och Ta fast tjuven. Hela hennes uppenbarelse och kyla gjorde att Hitchcock älskade marken hon stod på. Hon var precis så som en kvinna skulle vara i hans ögon. Men till skillnad mot andra skådespelerskor så klarade hon sig relativt bra undan såväl "practical jokes" som annan uppvaktning från Hitchcocks sida. Hon var redan stor stjärna innan hon kom till Hitchcock. Hon var helt enkelt perfekt i allas ögon och det stora idealet för alla yngre kvinnor och män. Men han utvecklade henne ytterligare och efter inspelningen av Fönstret åt gården så var hon på toppen av sin karriär. Men även hon skulle överge sin mästare. När det stod klart att hon skulle gifta sig med Furst Rainer av Monaco så la hon skådespeleriet på hyllan och Hitchcock hade mist sin stora stjärna. Det var annars tänkt att Grace Kelly även skulle spela den kvinnliga huvudrollen i Studie i brott.

Rollen som Madeleine i Studie i brott gick nu istället till ännu en blondin, den relativt okända Kim Novak. Novak hade stora problem med att komma överens med Hitchcock om hennes karaktär i filmen. Hon förstod inte hur han tänkte. Men Hitchcock visade henne tydligt vad han ville ha ut av hennes roll. Nämligen att Scottie (James Stewart) skulle återskapa sin älskade igen, trots att hon var redan var död. En dröm för Hitchcock gick i uppfyllelse. att skapa sin idealkvinna precis som han ville ha henne. Felet vara bara att det inte var Grace Kelly, utan Kim Novak. De två kom i alla fall överens med tiden och bägge var mycket nöjda med slutresultatet. Studie i brott hör till Hitchcocks absolut mest konstnärliga och häpnadsväckande filmer. Ett mästerverk!

 

Den kanske mest kända blondinen för den breda massan i en Hitchcockfilm är Janet Leigh som inte fick vara med mer än 48 minuter i Psycho. Sedan mördades hon som de flesta redan vet i den klassiska duschscenen. Men trots sina få minuter i filmen så slog hon världen med häpnad och var från och med Psycho en klassisk Hitchcockblondin.

 

Eva-Marie Saint gjorde en storartad insatts i, I sista minuten, där hon spelade en hemlig agent som med hjälp av tvivelaktiga metoder skaffade sig information. Eva-Marie Saint var en sensation som tyvärr slarvades bort efter den filmen. Kanske kan man kalla henne för den första Bondbruden.

Till sist måste även vår svenska världsstjärna Ingrid Bergman nämnas. Bergman var med i tre Hitchcockfilmer: Under Capricorn, Trollbunden och Notorius. Tack vare hennes bländande skönhet räddade hon Under Capricorn och Trollbunden från att floppa. Medan hon i Notorius ökade lyskraften än mer, men var då inte lika ensamt dominant på skådespelarsidan. Notorius håller en helt annan klass och hör till Hitchcock absolut topp-fem filmer. Ingrid Bergman lär ha sagt efter sin tid med Hitchcock att hon trivdes bra med sin regissör och att han lärde henna massor. Men hon bekräftade även det som så många sagt tidigare. Hitchcock hade en märklig kvinnosyn och visste nog aldrig riktigt hur han skulle behandla alla dessa skönheter som ständigt omgav honom. Därtill blev det allt för komplicerat för honom. Antagligen var han som så ofta annars, rädd även för dem.

Janet Leigh ur Psycho