Fel Man (The Wrong Man)

Manny (Henry Fonda) är en ärlig och hårt arbetande musiker som lever i New York. Han jobbar som basist på Stork Club på nätterna och lever ett tryggt och lyckligt familjeliv på dagarna tillsammans med sin fru Rose (Vera Miles) och sina två söner. Deras ekonomi är däremot inte ett lika lyckligt kapitel. Ständigt oväntade utgifter gör att de tvingas låna pengar ofta. Rose tvingas också att uppsöka en tandläkare för att få sina visdomständer utdragna. Detta kostar förstås pengar och Manny tvingas lösa in hennes personförsäkring. På försäkringsbolagskontoret blir han igenkänd som en rånare av personalen och tas samma kväll omhand av polisen precis när han ska låsa upp dörren till sitt hem. Han nekar hela tiden till rånet, men bevisen talar hela tiden emot honom och han pekas ut av alla vittnen som den skyldige till rånet på försäkringsbolaget. Han anklagas även för en mängd andra rån som begåtts i kvarteren där han bor. Han sätts i fängelse i väntan på en rättegång, men får hjälp av sin svåger att bli tillfälligt släppt mot borgen. Nu återstår bara för honom att hitta ett alibi och bevismaterial på att han inte var mannen som rånade försäkringsbolaget den aktuella kvällen. Ett arbete som visar sig bli ännu svårare än han tänkt sig beroende på att hans älskade fru blir psykiskt knäckt av den stora påfrestningen och tar skulden på sig för allt det inträffade.

 

Fel man är en av Hitchcocks mest underskattade filmer och trots att den är vad man skulle kunna kalla "en tvättäkta Hitchcockstory". En vanlig man blir beskylld för något han inte gjort och tvingas lösa problemet själv. Dessutom är hela historien om den oskyldigt misstänkte Manny Balestreros helt sann. Hitchcock hittade storyn i tidskriften Life Magazine i juni 1953, sex månader efter att den verklige Manny släppts.

Fel man handlar också mycket om andra av Hitchcocks favoritämnen. Skuld, tyngd och rädsla för poliser. Hitchcock briljerar också med sina ständigt visuella små mästerverk filmen igenom. Ett par av scenerna måste belysas lite speciellt. Hitchcock, som sade sig en gång i tiden bli inspärrad i en fängelsecell av en polisman som i sin tur beordrades av Hitch far när han varit för bråkig, satsade mycket krut på de fängelsescener som finns i filmen. Här fick Hitchcock utlopp för sitt mycket expressionistiska bildspråk. Stora tunga skuggor föll ideligen över Mannys ansikte och rädslan i hans ögon inför varje ny polisman som dök upp far påtaglig. Trots polismännens mycket vänliga bemötande. När Manny för första gången stängs in i en cell lutar han sig tillbaka mot vägen samtidigt som kameran börjar röra på sig fortare och fortare medurs i en cirkelrörelse. Mannys klara känsla av förvirring, osäkerhet och allmän yrsel inför vad som komma skall belystes på så sätt mästerligt av Hitchcock. Även när Manny för andra gången stängs in i en annan cell med en lite glugg i briljerar Hitchcock. Hitchcock lät helt enkelt kameran följa med Manny in i cellen genom den lilla gluggen för att på andra sidan mötas av den redan skräckslagne oskyldige mannen.

 

Ett sista visuellt trick från Hitchcocks sida i Fel man var när vi för första gången får se den riktige rånaren (se separat sekvens). Hitchcock lät kameran zoom in rånarens ansikte och lät sedan rånarens ansikte tonas in i Mannys. På så sätt fick åskådarna själva se likheten de båda männen emellan och samtidigt själva förstå att det här är mannen som Manny förväxlats med. Fel man var också Vera Miles första film med Hitchcock som regissör. Hon spelar den nerviga hustrun alldeles utmärkt och lyckas exemplariskt med att översätta fruns oroliga inre till oss som tittar på och känner med henne. Hitchcock lär ha blivit så förtjust i Vera Miles att han ville ha med henne även i sin nästa film, Studie i brott. Tyvärr blev Miles redan innan det var dags att filma gravid och huvudrollen gick istället till Kim Novak. Miles var dock tillbaka i Hitchcocks händer 1960 för att då spela rollen som Lila Crane, systern till den duschmördade Marion Crane, i Psycho. För Henry Fonda blev det dock den enda filmen tillsammans med Hitchcock. Detta trots sin utmärkta rollprestation i Fel man. För musiken svarade som så många gånger förr Bernard Herrmann. Även denna gången lyckades han skapa ännu mer mystik, rädsla och spänning i en redan spännande film. Herrmann fick också äran att för andra gången synas i en av Hitchcocks filmer. En cameo med andra ord. Alldeles i inledningen av filmen syns Herrmann som orkesterledare i bandet och avslutar sin cameo med att vinka av musiken. Herrmans första cameo var i den andra versionen av Mannen som visste för mycket.

Fakta

Hitchcock inleder filmen Hitchcock inleder filmen

Thriller

USA

1956

Svart/vit

Ljudfilm/Mono

105 min

 

Skådespelare:

Henry Fonda .... Manny Balestrero
Vera Miles .... Rose Balestrero
Anthony Quayle .... Frank O'Connor
Harold Stone .... Lt. Bowers
John Heldabrand .... Tomasini
Doreen Lang .... Ann James
Lola D'Annunzio .... Olga Conforti
Robert Essen .... Gregory Balestrero
Dayton Lummis .... Domare Groat
Charles Cooper (I) .... Kriminalare Matthews
Norma Connolly .... Betty Todd
Esther Minciotti .... Mamma Balestrero
Laurinda Barrett .... Constance Willis
Nehemiah Persoff .... Gene Conforti
Kippy Campbell .... Robert Balestrero

 

Skriven av:

Maxwell Anderson och Angus MacPhail

 

Cameo:

Hitchcock introducerar filmen. Den enda gången som Hitchcock någonsin talade i en av sina filmer.

 

Klassisk promotionbild från Fel man
Vera Miles och Henry Fonda ur Fel man
Manny t h och hans dubbelgångare t v