Fönstret Åt Gården (Rear Window)

LB Jeffries (James Stewart) är en fotograf som tack vare sin nyfikenhet, äventyrslusta och chanstagande inom sitt yrke hamnat i rullstol med ett brutet ben. Fast i sin tristess börjar han mer och mer att intressera sig för det som händer utanför hans fönster, dit han är hänvisda med sitt gipsdade ben. Ju längre han fönstertittar genom sin kamera dessto mer upptäcker han om sina grannar. Framför allt tilldrar sig hans intresse till den lägenhet där Lars Thorwald (Raymond Burr) bor med sin fru. En dag är frun plötsligt borta och Thorwald ägnar nätterna åt att lyfta ut stora resväskor fram och tillbaka ur lägenheten. Var är frun och varför bär hennes man omkring resväskor på nätterna? Mysteriet tätnar och men få tror på Jeffries historia. Inte ens hans vackra överklassflickvän, Lisa (Grace Kelly), tror honom och ber honom sluta tjuvkika på andra. Men även Lisa och Jeffreis massör, Stella (Thelma Ritter) upptäcker så småningom att allt nog ändå inte står rätt till.

 

Fönstret åt gården är en av Hitchcocks absolut bästa filmer och även en av de populäraste. Här leker Hitchcock med våra känslor genom James Stewarts kamera, kikare och ögon. Här målar Hitchcock också upp ett hisnande scenario för oss, allt iscensatt i hans egna lilla dockhus, James Stewarts bakgård. Tanken är briljant och fungerar fullt ut i filmen som togs emot med ideliga hyllningar från en enad press- och kritikerkår. Filmen blev också Oscarsnominerad för Bästa foto, manus,  ljud och regi. Men det vara bara John Michael Hayes som fick en statyett för bästa manus. Hitchcock själv fick nöja sig med en nominering.

 

På nytt använde sig Hitchcock av sina två favoritskådespelare James Stewart och Grace Kelly. Bägge så fulländat väl anpassade till sina olika rollkaraktärer. Jeff är en envis, cynisk och charmig äventyrare medan Lisa är sval, vacker och mer intresserad av det senaste modet från Paris än konflikten i Kashmir. Som ytterligare en kontrast till dessa två stoppade Hitchcock in sköterskan Stella, en besk kvinna som har svar på allt. Jakten på mördaren blir ett gemensamt projekt och får de tre att mötas på ett nytt sätt. Manuset är rappt och replikerna är fyndiga och väl anpassat och talande för de olika karaktärerna.

 

I princip utspelar sig hela filmen i Jeffs lägenhet eller på innergården med utsikt från hans lägenhet. Fönstret är hans ögon ut mot världen, eller den lilla värld som han för tillfället är helt fixerad av, gården och grannarna. Jeffs kamerautrustning och hans kikare har vid flera tillfällen en avgörande betydelse för filmens handling. Förutom kärleksrelationen mellan Jeff och Lisa har Hitchcock petat in många fina, rörande och roliga bihistorier. I huset mittemot finns inte bara en potentiell mördare utan även Miss Torso som får mycket kärlek och uppmärksamhet av stadens män och den ensamma Miss Lonleyheart som tvärtemot, får för lite kärlek och uppmärksamhet. Men alla har de ett gemensamt. De gör Föntret åt gården till ett mästerverk signerat Alfred Hitchcock. 

Fakta

Hitchcock skruvar upp en klocka hos kompositören Hitchcock skruvar upp en klocka hos kompositören

Thriller

USA

1954

Färg

Ljudfilm/Mono

112 min

 

Skådespelare:

James Stewart .... L.B. "Jeff" Jeffries
Grace Kelly .... Lisa Carol Fremont
Wendell Corey .... Thomas J. Doyle
Thelma Ritter .... Stella
Raymond Burr .... Lars Thorwald
Judith Evelyn .... Miss Lonely Hearts
Ross Bagdasarian .... Kompositören
Georgine Darcy .... Miss Torso
Sara Berner .... Kvinnan på brandstegen
Frank Cady .... Mannen på brandstegen
Jesslyn Fax .... Miss Hearing Aid
Rand Harper .... Honeymooner
Irene Winston .... Mrs. Thorwald
Havis Davenport .... Newlywed

 

Skriven av:

John Michael Hayes

 

Cameo:

Hitchcock vrider upp en klocka i kompositörens lägenhet en halvtimme in i filmen.

Grace Kelly och James Stewart ur Fönstret åt gården
Utsikten från James Stewarts lägenhet. Hitchcoks dockhus
James Stewart ur Fönstret åt gården